Podstawa prawna dotycząca preorientacji zawodowej w przedszkolu:
1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z dn. 30 sierpnia 2018 r., poz. 1675)
2.Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla [...] ( Dz. U. z dn. 24 lutego 2017 r., poz. 356);
3.Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, art. 1, p.19 (Dz. U. z dn. 11 stycznia 2017 r., poz. 59);
4.Statut Przedszkola Sióstr Jadwiżanek „Ziarenko” we Wrocławiu, §3.
Cele preorientacji zawodowej w przedszkolu:
Celem ogólnym preorientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń. W programie uwzględniono cztery obszary celów szczegółowych, które wyznaczają treści programowe orientacji zawodowej.
1.Poznawanie własnych zasobów;
2.Świat zawodów i rynek pracy;
3.Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie;
4.Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych.
Kończąc wychowanie przedszkolne i rozpoczynając naukę w szkole, w obszarach:
1. POZNAWANIE WŁASNYCH ZASOBÓW – dziecko:
-określa, co lubi robić;
-podaje przykłady różnych zainteresowań;
-określa, co robi dobrze;
-podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
2. ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY – dziecko:
-odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
-podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i te,które wzbudziły jego zainteresowanie oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby;
-opisuje różne funkcje pracy wykonywanej przez człowieka na wybranych przykładach;
-wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których uczestniczy (zakupy, koncert, poczta...);
-wskazuje związki pomiędzy zainteresowaniami a pracą zawodową na wybranym przez siebie przykładzie;
-podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
-opowiada o sobie w grupie rówieśniczej.
3. RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE – dziecko:
- nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej);
-nazywa czynności, których lubi się uczyć.
4.PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIE DECYZJI
EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH – dziecko:
-opowiada, kim chciałoby zostać;
-na miarę swoich możliwości planuje własne działania (lub działania grupy) poprzez
wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu;
-podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach(indywidualnie i w ramach grupy).
Warunki i sposoby realizacji celów preorientacji zawodowej w przedszkolu:
1.podczas zajęć wychowania przedszkolnego (w ramach realizacji podstawy programowej);
2. podczas działań, które wynikają z rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a które prowadzone są przez nauczycieli i specjalistów;
3.podczas innych działań związanych z preorientacją zawodową realizowanych w przedszkolu i poza nim (np. Talent Show, spotkania z pasjonatami i przedstawicielami różnych zawodów, wycieczki do zakładów pracy);
4.w realizację celów powinno zostać włączone otoczenie społeczno-gospodarcze, w szczególności rodzice oraz przedstawiciele zakładów pracy i pracodawców, a także instytucji edukacyjnych oraz instytucji działających na rynku pracy.
Formy pracy w zakresie preorientacji zawodowej:
1.organizacja zajęć i wycieczek (np. do zakładów pracy);
2.kąciki tematyczne;
3.zabawy tematyczne, naśladowcze, plastyczne;
4.zabawy swobodne;
5.spotkania z przedstawicielami różnych zawodów;
6.zajęcia w ramach realizacji podstawy programowej;
7.obserwacje, np. w trakcie spacerów.
Ocena realizacji preorientacji zawodowej w placówce:
1.pytania ewaluacyjne do dzieci (dotyczące zrozumienia przekazywanych treści, potrzeby kontynuowania lub poszerzenia tematu, atrakcyjności zajęć);
2.autorefleksję i samoocenę uczestników (swobodne wypowiedzi na zakończenie zajęć z wykorzystaniem głównie skojarzeń i myślenia analogicznego);
3.zbieranie opinii i informacji zwrotnych od rodziców;
4.analizę wytworów dzieci, wykonanych w ramach działań z zakresu preorientacji zawodowej;
5.analiza dokumentacji (dzienniki – tematy zajęć).